Přeskočit na obsah
Domů » Aktuality » Dramasloupek: Bež, Mirku!

Dramasloupek: Bež, Mirku!

Dramasloupek Adély Vondrákové | Městské divadlo Kladno

Dramasloupek

Adély Vondrákové

Divadlo je jako běžecký závod zkombinovaný s opičí dráhou. Běháme, vzájemně se naháníme chodbičkami, děláme ostré zatáčky, zdoláváme absurdní překážky a tu a tam někdo proběhne cílovou páskou.

Třeba psaní nové divadelní hry je právě takový běh, kdy navíc na startu je jen neostrá představa, která se za cílovou páskou z ničeho nic zhmotní ve scénografii, kostýmech a hlavně v hereckých výkonech. Autor je v tomhle přirovnání běžec a divadelní hra ta trať. Vybíhající autor si zpravidla myslí, že zná cestu, umí odhadnout vzdálenost i vlastní síly a ví, kde je cíl.

Jenže divadlo a sport se liší v tom, že divadlo je živý organismus – mnohdy navíc celkem nevypočitatelný, se spoustou vrtochů či zvláštností a se sklony páchat roztomilé pošetilosti. A tak si ta autorova cesta začne žít vlastním životem. Najednou už to není pohodlný tartanový ovál, ale klikatá pěšina vedoucí skrz rozbahněný potok, trsem kopřiv a kolem jezírka kuňkajících žab až kamsi do nedohledna, za obzor.

Loni zhruba touhle dobou vyběhl na trať Miroslav Hanuš. Pustil se do psaní dramatizace komiksu Ztratili jsme Stalina a jak tak postupoval krajinou najednou si všiml, že ho to vede do trochu jiného cíle, než kam měl původně namířeno. A protože je Mirek pravý divadelník, rozhodl se tomu vrtošivému divadelnímu čemusi důvěřovat a po trase pokračovat.

Výsledkem je, že koncem dubna neuvedeme dramatizaci komiksu Ztratili jsme Stalina, ale úplně novou, původní divadelní hru Mirka Hanuše Stalinův poslední western. Téma posledních dní Stalina a chaosu po jeho smrti i žánrové zasazení hry do roviny temné grotesky zůstává zachováno. Jen ta hra je teď úplně jiná…

Co k tomu víc dodat? Divadlo si prostě žije vlastním životem a my všichni uvnitř jsme jen jeho maličkatí služebníci.

Facebook Youtube Instagram