Přípravy hudební inscenace Na skle malované jsou v plném proudu. Zatímco v sále se pod vedením režiséra Jaroslava Slánského zkouší, v dílnách vzniká kompletní výprava. Tu pro náš jediný letošní muzikál navrhl scénograf Jozef Hugo Čačko, který vymyslel skutečně originální koncept.
Jak bude vypadat Na skle malované? Můžeš něco prozradit, aniž bys divákům zkazil překvapení?
Samozřejmě! Bude vypadat velkolepě! Výpravně! Jedinečně a s úctou ke všem tradicím slovenského folkloru. Víc prozradit nechci, jestli ale mohu něco vzkázat divákům MDK: Tohle si nenechte ujít, bambiliónově byste litovali a to přece nechcete!
Z čeho jsi při vymýšlení výpravy vycházel?
Inspirací a zdrojů bylo mnoho. Jsem původem Slovák, narozený v Československu pod nádhernými kopci Malé Fatry. Hory a slovenský folklor mám hluboce zakořeněné. S veškerou úctou k tradicím a minulosti, která se i díky mým rodičům dotkla také mojí výchovy, jsem věnoval to nejlepší ze sebe, ze svých znalostí v profesi, které se věnuji už 13 let.
Co pro tebe vlastně znamená mýtus o Jánošíkovi?
Pro mě jako „srdcem“ Slováka je Jánošík opravdu hrdina. Učily nás to staré mamy, učili nás to ve škole. S tímhle hrdinou je těžko spojovat něco negativního. Pacifistický přístup k životu a jeho skutečné prožívání bych přál mnoha lidem v mém okolí. Někdy zapomínáme žít, jen přežíváme. A Jánošík, ten žít uměl a uměl i milovat.
Uvažoval jsi ještě o nějakých jiných variantách výpravy?
Popravdě? Ta, kterou uvidí diváci MDK, vychází z mého úplně prvního nápadu. Zkoušel jsem si pak ještě doma několik dalších verzí, ale vždy jsem se vrátil k té původní. U inscenací, které pro mě v životě hodně znamenají, se mi taky často děje, že se mi scénografie zdá ve snech. U Malovaného tomu nebylo jinak. Jedno ráno jsem se vzbudil s tím, že jsem si prožil celou premiéru. První, co jsem vzal do ruky, byla tužka a hned po ní papír. Tahle výprava je sen.
Kostýmy jsou jediná věc, kterou naše dílny přímo nešijí. Odkud je bude divadlo mít?
Není to tak úplně pravda, to bychom křivdili dámám v krejčovně. Veliká část kostýmů ale vzniká pod rukama jedné slovenské rodiny. Veškeré opasky, kopce, blenciare a oplecká vznikají na Slovensku. Diváci se tak můžou těšit na valašky, opasky, klobouky, vyšívané košile a lidové kalhoty; to vše krásně zdobené tradičně ručními výšivkami z dílny úžasné rodiny Stranavských, které jsem na výrobu kostýmů oslovil.
Jak moc je tahle výprava náročná na výrobu?
V inscenaci Na skle malované bude hned několik „poprvé“. Budeme pracovat se zrcadly a budeme hodně a hlavně nově využívat i tahy nad jevištěm. Jelikož jde o přírodu a živelnost, chtěli bychom využít i tekoucí vodu. Mohu divákům slíbit také nevídanou světelnou show i díky novým reflektorům, za které můžeme děkovat městu a podpoře, kterou nám projevuje při modernizaci divadla. Je toho samozřejmě ale mnohem víc, na co se mohou diváci těšit!